אי במטבח – חובה או מותרות?

אי במטבח – כולנו שמענו על ההמצאה הגאונית על שלל תומכיה הנלהבים. ברור שאי במטבח הוא טרנד פופולרי במיוחד, אבל לפני שהוא הופך לאובייס – יש את אלה שעדיין טוענים שאי במטבח הוא נחמד, לא חובה. אז מי צודק? ולמה יש מי שטוענים שאי אפשר בלי אי במטבח?

 

אי במטבח – מה זה?

בואו נתחיל מהשאלה הבסיסית- מה זה אי? אי, כך למדנו בשיעור גיאוגרפיה בכיתה ד', הוא חלק יבשה שמוקף כולו במים. אי משמש בביטויים רבים: אי של שלווה. אי של שפיות.

זה בדיוק התפקיד של אי במטבח: בתוך מרחב שמאפשר תנועה חופשית וזורמת, נמצא אי שבו אפשר לעצור, לשבת.

אי במטבח הוא משטח אחסון מוגבה, מחופה שיש, לרוב מלבני, לא גדול, שנמצא במרכז המטבח. למה משמש אי במטבח? שאלנו את פנל מטבחים והם הסבירו לנו:

 

פונקציות של אי במטבח

  1. לאחסון – אי במטבח הוא קודם כל משטח אחסון מדהים. מה מדהים בו כל כך? שהוא מרכזי, לכן הוא מאפשר שליפה נגישה ומהירה במיוחד. מצד שני, הוא לא ענק, לכן הוא לא משנה את הגדרת השטח במטבח ולא מגביל גישה לחללי עבודה אחרים.
  2. לעבודה – גם למי שלא סובל מכאבי גב כרוניים (יש אדם כזה?) לא קל לעמוד במטבח שעות על הרגליים: לקלף, לשטוף, לקצוץ, לחתוך, לערבב, לתבל, להוסיף, להקציף… אי במטבח מהווה חלל עבודה קטן ונוח – עבודה בישיבה. בגלל שהוא מחופה שיש ולרוב גם מציע כיור קטן, אפשר לעשות עליו כמעט הכל.
  3. לישיבה – אי במטבח מאפשר לשבת באמצע ההכנות לשבת, לטעום משהו, לזכור שגם יום שישי הוא יום שצריך לאכול בו…(; הוא גם מהווה שלוחה של שולחן האוכל המשפחתי, לעת מצוא (עיתות חירום כמו ריבוי אורחים וכדו').

 

היתרון הגדול: גודל ומיקום

היתרון הגדול של אי במטבח הוא הגודל שלו, שמאפשר למקם אותו במרכז המטבח בלי לחשוש מהפרעה במעברים. זהו יתרון עצום, שכן המיקום המרכזי נוח עבור כל 3 הפונקציות של האי.

לאחסון, כפי שכתבנו לעיל, חשוב מיקום מרכזי כדי שיתאפשר לשלוף פריטים במהירות. לעבודה, חשוב שיהיה משטח עבודה שלא צמוד לכיריים ולתנורים, מצד אחד (ולמי שיודע איך זה לעבוד עם תנור רותח ואישים דולקות… מבין) – ומאפשר שליטה ופיקוח בנעשה שם מצד שני.

לישיבה – אף אחד לא רוצה לשבת בקצה המטבח, ואין כמו לשבת לאכול ותוך כדי כך לפקח על הנעשה עם האוכל המתבשל. בקיצור, אי במטבח הוא סופר פונקציונלי, המצאה מדויקות וגאונית שעונה על צורך באופן מיטבי.

אז לשאלה – חובה או מותרות? – התשובה החד משמעית היא: לאנשים שנמצאים במטבח, אוהבים אותו ומבשלים בו – חובה! אין ספק. אי במטבח – המצאה גאונית. למי שאוהב את המטבח, חשוב לבחור באי למטבח שמעוצב באופן מודרני וארגונומי ומאפשר יעילות מקסימלית במטבח.

כיסאות בר

 

אולי יעניין אותך גם

מטבח
מדריכים למטבח
3 סגנונות עיצוב למטבח

בחירת עיצוב של מטבח זה לא עניין של מה בכך. אם יצא לכם להעיף מבט לאחרונה על קטלוגים של מטבחים, אתם וודאי יודעים שיש כל

קרא עוד »
על האש
מדריכים למטבח
5 השימושים לגריל גז

חובבי בשר מושבעים? לא מפספסים על האש ביום העצמאות? בואו נכיר את המנגל המתקדם ושמו גריל גז. כבר לא צריך לנפנף מול המנגל ולקוות שהרוח

קרא עוד »